Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

" Ya Allah kuatkanlah iman kami, satukan saf - saf kami, dan kumpulkan hati -hati kami di atas kecintaan kepadaMu, Ya Allah Ya Karim. Kasihanilah kami Ya Allah, Kasihanilah kami Ya Rahim, Mudahkan urusan kami dan luaskan rezeki kami, dengan rahmatmu Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasihani. "

Friday, April 23, 2010

Akur Takdir Baik & Buruk


Kehidupan yang dilalui penuh dengan liku. Ada yang menyenangkan hati dan ada yang mendukacita... Namun itu semua sudah ditakdirkan sebagaimana yang tertulis di Lohmahfuz. Allah Maha Mengetahui segala - galanya. Sebagai manusia kita harus beriman dengan Qada dan Qadar kerana tidak akan sempurna iman kita jika kita tidak menyakini.

Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud :

"Hendaklah kamu banyak melakukan perkara yang mendatangkan manfaat kepada diri kamu, mintalah pertolongan dengan Allah dan jangan mudah berasa lemah . Sekiranya bala menimpa bala menimpa kamu, maka janganlah kamu berkata :

"Kalaulah aku lakukan begini, tentu tidak akan jadi begini"tetapi katakanlah : "Allah telah menentukannya dan setiap yang dikehendakiNya akan berlaku."Disebabkan menggunakan perkataan 'kalau' (dengan menolak takdir Allah pada apa yang telah berlaku) akan membuka peluang kepada syaitan (membisikkan kejahatan di dalam hatinya) -

Hadis Riwayat Muslim

Usah sesekali meratap menyesal atas apa yang telah berlaku.
Apatah lagi kita tahu semua itu ditentukan-Nya.
Reda dan berserah diri kerana kesabaran itu bakal mendapat ganjaran yang besar di sisi Allah.

No comments:

Post a Comment